Jednoduché souvětí podřadné - druhy vedlejších vět 1 (9. třída)

V následujícím testu je na každou otázku pouze jedna správná odpověď.

Správná odpověď je hodnocena jedním bodem, nesprávná odpověď mínus půl bodem. Pokud neodpovíte, nezískáváte, ale ani neztrácíte žádný bod.


Zadej příjmení a jméno:
  1. Vyberte souvětí, které neobsahuje VV příslovečnou měrovou:
    1. Až nebudu moct, schovám buchty do batohu.
    2. Běžel, co mu síly stačily.
    3. Tak se najedla, že se ani nemohla pohnout.
    4. Vzal si tolik věcí, až jeho batoh praskal ve švech.

  2. Ve kterém souvětí věta vedlejší předchází větu hlavní?
    1. Pomohu ti, bude-li to v mých silách.
    2. Kdo chce dobré výsledky, ten se musí snažit.
    3. Ti lidé, kteří cestovali, mají lepší zeměpisný přehled.
    4. Podíval bych se do středověku, ač je drsný a temný.

  3. Která spojka nepatří mezi ostatní (nevyjadřuje stejný druh vedlejší věty):
    1. i kdyby
    2. přestože
    3. třebaže
    4. když

  4. Kterou vedlejší větu obsahuje souvětí: Cesta, kudy prošli, se vzápětí uzavřela?
    1. příslovečná místní
    2. přívlastková
    3. příslovečná časová
    4. podmětná

  5. Vyberte souvětí s vedlejší větu předmětnou:
    1. Mám dojem, že je venku hezky.
    2. Dovolili mi jít do skákacího hradu, že jsem malá jako desetileté dítě.
    3. Mezi žáky se říkalo, že ředitel vyhlásí volno.
    4. Chci se ujistit, že přijela včas.

  6. Vyberte souvětí, které neobsahuje vedlejší větu účelovou:
    1. Zaskočil do obchodu, že by si taky koupil rohlík.
    2. Otevřela jsem okna, abych do místnosti vpustila vzduch.
    3. Ať mám větší svaly, proto sportuji.
    4. Chtěla po nás, abychom lépe větrali místnost.

  7. Do kterého souvětí bychom mohli dosadit spojku pokud?
    1. Vzala do ruky pekáč, když tu na ni ryba promluvila.
    2. A zabouchla za sebou dveře, když odcházela.
    3. Když mi naši nedají peníze, nemám na zaplacení kina.
    4. Když prší, bývám smutná.

  8. Vyberte správné tvrzení:
    1. Na věty přívlastkové se ptáme otázkami jak a jaký.
    2. Slovesa smyslového vnímání jsou např. zacházet, sedět, viset, ležet.
    3. Věty doplňkové poznáme podle slovesa být ve větě hlavní.
    4. Otázky jaký, který, čí mají přednost před otázkami kdy, kde, jak.

  9. Vyberte souvětí s vedlejší větou přísudkovou:
    1. Jako bych snědl slona, tak mi je těžko.
    2. Žáci sledovali paní učitelku, kterak zapisuje zadání úlohy na tabuli.
    3. Stromy byly zlaté, jako by na ně sedla betlémská hvězda.
    4. Honza není z těch, kdo zapomínají.